Kapitola 6.2

Hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání

Opouštíme dlouhodobě zažitý koncept komplexního hodnocení předmětů a nabízíme jiný pohled, na jehož základě lze ocenit úroveň výsledků žáka v dílčích předmětech.

Předmětem hodnocení se stávají výstupy formulované v tematických okruzích RVP ZV. Žáci, rodiče a vyučující tak získávají podrobnější pohled na výkon žáka (vědomosti, dovednosti), který podává v procesu učení. Hodnocení na stupnici je doplněno slovním komentářem vyučujícího, v němž jsou uvedeny silné stránky žáka a možnosti podpory jeho učení.

Hodnocení výstupů je tvořeno kombinací:

  • grafické hodnoticí stupnice,
  • slovního hodnocení
  • a případně známky.

Výstupy jsou vzájemně propojeny. Hodnocení provádí vyučující daného předmětu, který získává podklady o žákovi v průběhu pololetí. Potom může doplnit sumarizující úroveň o další informace formativního charakteru, včetně hodnocení klíčových kompetencí. Pokud škola využívá možnosti integrovat předměty do jednoho společného předmětu, pak si jeho název na vysvědčení upraví.

Postup při hodnocení

V rámci teoretických předmětů jsou hodnoceny výstupy žáků, které jsou rozpracovány ve školních vzdělávacích programech. Slovní sdělení může také obsahovat hodnocení klíčových kompetencí, které se úzce vztahují k předmětu.

V každé vzdělávací oblasti, např. Člověk a příroda (obor Přírodopis) naleznete zobecněnou formu očekávaného výstupu, který se vztahuje k žákovi (např. Vysvětlí pojmy, fakta, definice a zákonitosti).

Zobecněná forma výstupu je plošně platná, a je třeba ji specifikovat průběžně, tzn., že vyučující si vymezí, co v daném pololetí s žáky probírají/naplňují a seznamují žáky s konkretizovanými očekávanými výstupy při osvojování prostřednictvím konkrétního učiva.

Průběžně ve výuce poskytují žákům zpětnou vazbu a následně na konci vymezeného období popíší výkon žáka slovním hodnocením. K tomu je vhodné vypsat si aktivní slovesa (např. z tematického plánu) a s jejich použitím rozvoj žáka popisovat.

Příklad

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Vzdělávací obor: Přírodopis 6. ročník, 1. pololetí:
Tematická oblast: Fakta, pojmy, definice, zákonitosti
Zobecněná forma výstupu: Vysvětlí pojmy, fakta, definice a zákonitosti.
Očekávaný výstup RVP ZV: P-9-1-04: Žák uvede na příkladech z běžného života význam virů a bakterií v přírodě i pro člověka.
Konkretizovaný školní výstup:
Žák popíše stavbu virů a bakterií… na konkrétním příkladu objasní jejich výskyt a význam v přírodě a u člověka… uvede příklady virových a bakteriálních nemocí a rozliší je… prezentuje příklady prevence nákazy…), rozlišuje pojmy — viry, bakterie… vysvětlí jejich význam… srovná podmínky výskytu… posoudí dodržování preventivních opatření ve škole…

Bude-li vyučující průběžně pracovat ve výuce s očekávanými školními výstupy a poskytovat žákům (případně rodičům) zpětnou vazbu o úrovni — míře i kvalitě — jejich osvojení, budou žáci i rodiče rozumět generalizovanému výstupu na stupnici i slovnímu hodnocení.

Ukázka z praxe

Ilustrativní ukázka využití aktivních sloves ve slovním hodnocení:
V tomto pololetí jsme se zaměřili na vysvětlování... Oceňuji orientaci v oblasti... Prokázal jsi schopnost propojit učivo s životní situací. Vynikl jsi v tomto a tomto (silné a slabé stránky) — zde „je třeba…“ nebo „měl bys…“ ještě …).
Doporučení: toto učivo bude základ pro další pochopení vztahů — pokud porozumíš pojmům, pochopíš…

Další témata v kapitole:

6.1 Přehled vzdělávacích oblastí 6.3 Stupnice hodnocení v Teoretických předmětech 6/ Metodika hodnocení v teoretických předmětech - úvodní strana

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info