Náš příběh
Půlroční úsilí žáků je v základní škole zakončeno sumarizací výsledků, které jsou oficiálně zaznamenány na vysvědčení. Zatímco v průběhu školního roku rozvíjíme s využitím formativní zpětné vazby proces učení a výsledky žáků a obojí komunikujeme průběžně s žáky i rodiči, na konci pololetí je pak jednoduše sumarizujeme většinou v podobě čísel (klasifikační stupnicí), jíž se zaměřujeme především na hodnocení znalostí. Osobnost žáka se transformuje do množiny čísel, kterou si dvakrát ročně odnáší domů.
Naším projektem chceme nabídnout změnu.
![]()
„Od roku 1991 jsem působila na základní škole. Když jsem se stala její ředitelkou, přemýšlela jsem nad vizí školy a jejím dalším směřováním. Klíčovým slovem se pro mě stala zodpovědnost, konkrétně zodpovědnost žáka za jeho učení a výsledky. K tomuto nelehkému úkolu jsme musely s kolegyněmi připravit vhodné podmínky. Jednou z nich bylo vytvoření provázaného sebehodnoticího a hodnoticího systému, který by směřoval žáky k plánování jejich učení. A začali jsme hodnotit jinak, vlastně spíše poskytovat podporující zpětnou vazbu k jejich učení. Zajímal nás názor žáků na jejich učení. S oporu o systém hodnocení (popsaný v publikaci Kratochvílová, J. 2011. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků) a (sebe)hodnoticí knížku — monitorující pokrok žáků, jejich cíle a plán učení — jednotlivé prvky systému začaly do sebe zapadat a přinášet výsledky.
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Obdobný systém jsem použila během svého pracovního pobytu v Evropské škole Brusel III. I tam byl funkční a přinášel výsledky. Zapojila jsem se do změny vysvědčení v Evropských školách a uvědomovala si, že se nám změnily v RVP ZV cíle, požadavky na vzdělávací strategie, ale výstupní hodnocení se nezměnilo, prostě „zaspalo“. Tradice ukázala své hluboké kořeny.
A tak jsem si stanovila nemalý cíl: přispět ke změně hodnocení v našich základních školách a také ke změně formy i obsahu vysvědčení v České republice. Psal se rok 2016. Nějakou dobu trvalo, než se našly vhodné zdroje. Jedním okruhem zdrojů je skvělá parta kolegů, spoluřešitelů a ochotných pedagogů. Druhým okruhem zdrojů je finanční podpora, kterou nám poskytla TA ČR. A tak se narodil projekt a jeho první výsledky, které postupně dále rozvíjíme.“
Hlavní řešitelka projektu, vedoucí katedry pedagogiky PdF MU

Proč to všechno děláme?
Chceme v našich dětech podporovat přirozenou touhu a potřebu se učit a vést je k plánování svého rozvoje. Chceme položit základ, který budou v životě potřebovat a jehož výsledky se projeví na vnitřní motivaci žáků už v průběhu školní docházky.
Děkujeme všem, kdo naši cestu podporujete, kdo po ní kráčíte s námi a kdo nás sledujete a přemýšlíte, jak dělat věci lépe.
Projekt je založený na spolupráci s našimi partnery:
Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU je hlavním řešitelem projektu Vývoj a implementace pilotního designu školního vysvědčení: Inovace závěrečného hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení. Projekt podpořila Technologická agentura ČR v programu ÉTA.