O projektu

Vývoj a implementace pilotního designu školního vysvědčení:
Inovace závěrečného hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení.

O tom, že to lze změnit, svědčí jednak snahy vyučujících a některých našich škol, které nejen k průběžnému, ale i závěrečnému hodnocení přistupují odlišným způsobem. Ukazují to i zkušenosti ze zahraničí, kde má vysvědčení kvalitativně odlišnou hodnotu vypovídající o procesu učení i výsledcích žáka a jeho osobnosti.

V rámci projektu Vývoj a implementace pilotního designu školního vysvědčení: Inovace závěrečného hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení se soustředíme na jiné pojetí vysvědčení, Vysvědčení JINAK. Domníváme se, že také u nás můžeme pojmout závěrečnou zprávu o žákovi odlišným způsobem tak, aby vysvědčení komplexněji vypovídalo o procesu učení i výsledcích žáka a jeho osobnosti.

Cílem projektu je vytvořit pilotní design vysvědčení (závěrečného — sumativního hodnocení) pro základní školy.

Navrhované Vysvědčení JINAK je součástí vývoje a pilotáže na vybraných základních školách v období od 5/2021 do 12/2023.

Vysvědčení JINAK

odpovídá současným výzvám souvisejícím s propojováním formativního a sumativního hodnocení.

Vysvědčení JINAK

spojuje průběžné a závěrečné hodnocení.

Vysvědčení JINAK

umožňuje žákům monitorovat svůj pokrok a výsledky.

Vysvědčení JINAK

umožňuje žákům podílet se na svém rozvoji a na plánování svého učení.

Naše mise

Projekt cílí na rozvoj lidského potenciálu a na jeho uplatnění v osobním i profesním životě. Konkretizuje a přivádí do škol záměry spjaté s reformou kurikula základního vzdělávání (RVP ZV) a se Strategií vzdělávací politiky ČR 2030+. Výstupy projektu podpoří intervenci ke změně zastaralého hodnocení v ČR, které nezměnilo svoji podobu desítky let. To se promítne do vzdělávání žáků a nové kultury učení a vyučování v našich školách.

„Projekt je pro mě osobně velkou výzvou, výzvou nejen ke změně vysvědčení, ale především k proměně kultury vyučování a učení v našich třídách obecně pro lepší kvalitu života dětí. Jiné vysvědčení by mohlo přispět k tomu, že se více budeme ve školách zajímat o děti, budeme je více znát celkově, všímat si, v čem jsou dobří a v čem potřebují podpořit, a tuto podporu s nimi budeme komunikovat a uvádět do každodenní praxe. Představuje snahu něco změnit k prospěchu dětí.“

doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Hlavní řešitelka projektu, vedoucí katedry pedagogiky PdF MU

„Nestresující! Domnívám se, že je třeba věnovat pozornost způsobu hodnocení na současných školách a respektovat specifika 1. a 2. st. ZŠ. Na 1. st. ZŠ znám vyučující, kteří dokáží formativně hodnotit, psát slovní hodnocení, mají dlouhodobější a užší vztah se žáky atd., dokáží to. Dáváme možnost výběru způsobu hodnocení, musíme být trpěliví a začít v přípravném vzdělávání a pak doporučit další vzdělávání. Doporučuji postupovat spíše pomaleji, ale s o to větší jistotou.“

doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Řešitelka projektu, docentka katedry pedagogiky PdF MU

Stěžejní výstupy projektu

Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU ve spolupráci s vybranými základními školami pracuje za podpory Technologické agentury ČR v programu ÉTA na projektu Vývoj a implementace pilotního designu školního vysvědčení: Inovace závěrečného hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení.

  • Pilotní design vysvědčení pro 1. a 2. stupeň ZŠ (ukázka Vysvědčení JINAK)
  • Studie o procesu tvorby designu a popisu vysvědčení (souhrnná výzkumná zpráva) s uvedením propojení formativního a sumativního hodnocení do praxe
  • Workshop zaměřený na způsoby a zákonitosti využití pilotního designu vysvědčení (viz Workshop 26. 9. 2023)
  • Popularizační text

Projekt je řešen v období od 5/2021 do 12/2023.

Náš příběh

Naším projektem chceme nabídnout změnu. O tom, že to jde změnit, svědčí jednak snahy některých našich škol a vyučujících, kteří nejen k průběžnému, ale i závěrečnému hodnocení přistupují odlišným způsobem, jednak zkušenosti ze zahraničí, kde má vysvědčení kvalitativně odlišnou hodnotu. Vysvědčení vypovídá komplexněji o procesu učení i výsledcích žáka a jeho osobnosti.

Chci číst dál

Informace k vysvědčení pro rodiče

Jak se vyvíjelo vysvědčení pohledem video dopisu pro rodiče?

Projekt je založený na spolupráci s našimi partnery

Bez popisku

Speciální poděkování patří grafickému studiu KUTULULU, s.r.o., které vytvořilo grafický návrh aktuální podoby Vysvědčení JINAK.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info