Kapitola 6.3
Stupnice hodnocení v teoretických předmětech
V teoretických předmětech by neměla být vyučujícími hodnocena pouze faktografie (naučené pojmy, poučky apod.) bez porozumění a schopnosti přenést, uplatňovat v jiných kontextech a situacích. Současně by se v hodnocení výkonu neměly odrážet vlastnosti, projevy a chování žáků, protože jsou hodnoceny v jiné části vysvědčení.
Hodnocení se zaměřuje na:
- vědomosti (fakta, pojmy, definice, zákonitosti) daného předmětu a ročníku;
- dovednosti (zobecňování poznatků, využití poznatků, jejich kritické zpracování, analyzování, srovnání, propojování; využití znalostí a dovedností v praktických situacích, používání znalostí a dovedností v rozličných kontextech).
- kompetence rozvíjené v daném předmětu.
Úroveň osvojených vědomostí a dovedností za dané pololetí je hodnocena na čtyřúrovňové stupnici, shodné pro oba vzdělávací stupně základní školy. Rozvoj kompetencí se promítne především do nadpředmětové oblasti chování v první části vysvědčení. Pokud v daném předmětu dochází ke specifickému rozvoji kompetencí, je vhodné tento rozvoj okomentovat slovně ve sdělení.
Aby žáci novému způsobu hodnocení porozuměli, je potřeba, aby vyučující svým žákům a jejich rodičům stupnici náležitě vysvětlili a následně se stupnicí (příp. se zkratkami) ve výuce průběžně pracovali.
Stupnice se zkratkami:
Výsledky žáka/žákyně jsou hodnoceny na stupnici:
- J — Ještě neosvojeno — Výstupy ještě neosvojeny.
- Č — Částečně osvojeno — Výstupy částečně osvojeny, i známé situace činí potíže, potřebuje dopomoc.
- T — Téměř osvojeno — Výstupy téměř osvojeny, uplatňuje je ve známých situacích s připomenutím nebo s mírnou dopomocí.
- Ú — Úplně osvojeno — Výstupy zcela osvojeny, uplatňuje je samostatně v běžných i nových situacích.
V případě, že žák nemá ještě osvojeny ročníkové výstupy ŠVP a bude opakovat ročník, je třeba jejich úroveň popsat výstižně ve slovním hodnocení.
Čtyři stupně volíme záměrně z následujících důvodů:
- patří k nejčastěji používaným stupnicím na vysvědčení v zahraničí;
- naším záměrem je opustit hodnocení vycházející z průměru známek klasické klasifikační stupnice.
Grafické znázornění šipkou vizuálně zdůrazňuje procesuální stránku učení a další možný rozvoj žáka.
Vysvědčení nabízí hodnocení výstupů na stupnici i prostřednictvím sdělení a současně možnost hodnotit celkově předmět známkou. Je na rozhodnutí ředitele školy, zda bude hodnocení známkou škola používat.
Kdo může sdělení vyplňovat?
Záleží na dohodě ve škole o formě vysvědčení, kterou si zvolíte. V případě integrovaných předmětů musí docházet k diskusi mezi učiteli, kteří žáky vyučují, a stanovit garanta vyplnění komentáře.