Kapitola 6.3

Stupnice hodnocení v teoretických předmětech

V teoretických předmětech by neměla být vyučujícími hodnocena pouze faktografie (naučené pojmy, poučky apod.) bez porozumění a schopnosti přenést, uplatňovat v jiných kontextech a situacích. Současně by se v hodnocení výkonu neměly odrážet vlastnosti, projevy a chování žáků, protože jsou hodnoceny v jiné části vysvědčení.

Hodnocení se zaměřuje na:

  1. vědomosti (fakta, pojmy, definice, zákonitosti) daného předmětu a ročníku;
  2. dovednosti (zobecňování poznatků, využití poznatků, jejich kritické zpracování, analyzování, srovnání, propojování; využití znalostí a dovedností v praktických situacích, používání znalostí a dovedností v rozličných kontextech).
  3. kompetence rozvíjené v daném předmětu.

Úroveň osvojených vědomostí a dovedností za dané pololetí je hodnocena na čtyřúrovňové stupnici, shodné pro oba vzdělávací stupně základní školy. Rozvoj kompetencí se promítne především do nadpředmětové oblasti chování v první části vysvědčení. Pokud v daném předmětu dochází ke specifickému rozvoji kompetencí, je vhodné tento rozvoj okomentovat slovně ve sdělení.

Aby žáci novému způsobu hodnocení porozuměli, je potřeba, aby vyučující svým žákům a jejich rodičům stupnici náležitě vysvětlili a následně se stupnicí (příp. se zkratkami) ve výuce průběžně pracovali.

Stupnice se zkratkami:

Výsledky žáka/žákyně jsou hodnoceny na stupnici:

  • J — Ještě neosvojenoVýstupy ještě neosvojeny.
  • Č — Částečně osvojenoVýstupy částečně osvojeny, i známé situace činí potíže, potřebuje dopomoc.
  • T — Téměř osvojeno — Výstupy téměř osvojeny, uplatňuje je ve známých situacích s připomenutím nebo s mírnou dopomocí.
  • Ú — Úplně osvojenoVýstupy zcela osvojeny, uplatňuje je samostatně v běžných i nových situacích.

V případě, že žák nemá ještě osvojeny ročníkové výstupy ŠVP a bude opakovat ročník, je třeba jejich úroveň popsat výstižně ve slovním hodnocení.

Čtyři stupně volíme záměrně z následujících důvodů:

  1. patří k nejčastěji používaným stupnicím na vysvědčení v zahraničí;
  2. naším záměrem je opustit hodnocení vycházející z průměru známek klasické klasifikační stupnice.

Grafické znázornění šipkou vizuálně zdůrazňuje procesuální stránku učení a další možný rozvoj žáka.

Vysvědčení nabízí hodnocení výstupů na stupnici i prostřednictvím sdělení a současně možnost hodnotit celkově předmět známkou. Je na rozhodnutí ředitele školy, zda bude hodnocení známkou škola používat.

Kdo může sdělení vyplňovat?

Záleží na dohodě ve škole o formě vysvědčení, kterou si zvolíte. V případě integrovaných předmětů musí docházet k diskusi mezi učiteli, kteří žáky vyučují, a stanovit garanta vyplnění komentáře.

Další témata v kapitole:

6.1 Přehled vzdělávacích oblastí 6.2 Hodnocení průběhu a výsledku vzdělávání 6/ Metodika hodnocení v teoretických předmětech - úvodní strana

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info