Kapitola 7.1

Příklady hodnocení výchov

Cílem hodnocení výchov by měla být podpora žáka v jeho rozvoji. I proto nejsou tyto předměty hodnoceny známkou, ale je zde pouze prostor pro slovní vyjádření učitele.

V následujících příkladech Vám nabízíme inspiraci, co může být obsahem hodnocení v jednotlivých předmětech.

Hudební výchova — Hv

  • Rozvoj konkrétních dovedností — intonace, pohybové a taneční aktivity, hra na rytmické a melodické nástroje; popis míry dosažené dovednosti, pokroku a doporučení, na co se dále zaměřit;
  • Chuť, odvaha zkoušet nové a překonávat stereotypy, riskovat — tvorba hudebního doprovodu, pohyb na hudbu;
  • Vnímání hudby a reflexe — poslech hudebních děl a následná práce s tímto dílem; vyjadřování osobních prožitků z hudby i postojů k dílům, reflexe skladatelských pokusů svých i spolužáků; orientace v hudebních žánrech;
  • Vlastní iniciativa — vlastní tvorba; vyhledávání hudebních děl; využití digitálních technologií při tvorbě hudby;
  • Osobní zapojení ve skupinové tvorbě — schopnost řídit skupinu i se přizpůsobit, aktivně se účastnit společné tvorby.

Příklady slovního hodnocení Hv:

Silné stránky, pokrok a prostor pro další rozvoj:

Soustředěně posloucháš hudební skladby. Barvami ztvárňuješ pocity z poslechu hudby. Při skupinové hře na rytmické nástroje se držíš v rytmu. Zatím si netroufáš rytmus vyjadřovat pohybem. Věřím, že společně objevíme hudební žánr, kde tě bude tanec těšit.

Silné stránky, pokrok a prostor pro další rozvoj:

Ve skupině tvoříš společně s ostatními doprovod k písničce a prožíváš s ostatními radost z předvedení vaší práce. Zpíváš zřetelně a čistě. Při poslechu hudební skladby zkus zavřít oči. Nebude tě pak nic rušit a na hudbu se dokážeš víc soustředit.

Svět práce — Sp

  • Rozvoj pracovních dovedností a návyků — příprava pracovního prostředí, volba vhodných nástrojů, nářadí, pomůcek, surovin a materiálu; organizace práce, plánování, úklid pracovního místa, dodržování zásad bezpečnosti při práci;
  • Vztah k práci, odpovědnost a vytrvalost směřující ke kvalitnímu výsledkupečlivost, ochota přepracovat dílo, snaha o zlepšování, reflexe své práce, úsilí;
  • Chuť a odvaha zkoušet nové a překonávat stereotypy, riskovat — tvořivost, schopnost navrhnout inovaci, odvaha realizovat svůj nápad;
  • Práce s dokumentací — čtení dokumentace (plán, postup, technická dokumentace, technologické postupy) a práce podle ní, příprava jednoduché dokumentace;
  • Vlastní tvorba — návrh, provedení, ověření, design, obhajoba, reflexe;
  • Vlastní iniciativavlastní tvorba, hledání nových možností, míra zapojení, odvaha prosadit své řešení, víra ve vlastní vliv;
  • Využití digitální technologie — řešení základních problémů, hledání řešení, propojování s praxí;
  • Orientace ve světě práce — posuzování osobních možností, práce s informacemi, snaha o svůj rozvoj (seberozvoj) a zapojení do světa práce, plánování a realizace vlastních projektů;
  • Osobní zapojení ve skupinové tvorběschopnost řídit skupinu i přizpůsobit se, aktivně se účastnit společné tvorby.

Příklady slovního hodnocení Sp:

Silné stránky, pokrok a prostor pro další rozvoj:

Dokážeš se aktivně postavit k práci se dřevem. Řezals pilkou i opracovával dřevo smirkovým papírem. Správně používáš nůžky při vystřihování — stříháš přesně po čáře. Po každé práci je potřeba uklidit své pracovní místo. Pokus se na to myslet i sám. Zatím to potřebuješ připomínat.

Silné stránky, pokrok a prostor pro další rozvoj:

S chutí se pouštíš do všech činností (šití, smirkování, tvoření ze dřeva, z keramické hlíny). Pracuješ pečlivě, a to nejen při samotných aktivitách, ale i při úklidu. Vždy se snažíš poradit si nejdříve sám. Pokud si nevíš rady, přijdeš si pro pomoc. Pokračuj stejným způsobem i ve druhém pololetí.

Výtvarná výchova — Vv

K hodnocení ve výtvarné výchově je potřeba přistupovat z pohledu pokroku žáka, v souvislosti s jeho předchozí tvorbou a se zaměřením na proces tvorby, a ne na výsledek.

Hodnocení má být motivační a má pomoci žákovi rozvíjet jeho tvůrčí potenciál. Vyučující mohou hodnotit například:

  • Rozvoj osobních předpokladůpráce s nabytými zkušenostmi, vytrvalost v dosahování vyšší úrovně dovedností, osobitost projevu, maximální využití svého potenciálu;
  • Osobní vklad — chuť objevovat nové, osobní nasazení, odvaha riskovat a překonávat stereotypy, odvaha přijmout neočekávané;
  • Prezentace vlastní tvorby — schopnost obhajovat tvůrčí proces, vhodně představit svou tvorbu;
  • Diskuzenad různými formami umění, reakce na současné umění, obhajoba svých postojů k umělecké tvorbě;
  • Práce ve skupině — aktivní přístup, schopnost kompromisu, hledání nejefektivnějšího řešení pro skupinu, schopnost být platným členem skupiny;

Příklady slovního hodnocení Vv:

Silné stránky, pokrok a prostor pro další rozvoj:

Při výtvarném ztvárnění témat, která Tě zaujala, měls odvahu riskovat a kombinovat různé techniky. Cením si i Tvého zaujetí a schopnosti dílo dokončit, i když bylo časově náročné. Zatím máš potíže své vskutku osobité dílo prezentovat před ostatními. Zkus o vlastní tvorbě diskutovat zpočátku jen s malou skupinou diváků, abys postupně překonal svůj ostych.

Silné stránky, pokrok a prostor pro další rozvoj:

Cením si Tvé chuti objevovat něco nového. Dokážeš s nasazením a nadšením pracovat na většině úkolů. Máš odvahu zkusit kresbu, malbu, prostorovou tvorbu a vše kombinovat. Většinu své tvorby jsi v tomto pololetí nedokončil, protože Tě téma a jeho zpracování přestalo po nějakém čase bavit, a to je škoda, protože začátky vždy vypadaly slibně. Měl by ses zaměřit na vytrvání a dokončování započatého úkolu.

Tělesná výchova — Tv

Pohybové aktivity ovlivňují sociální vztahy, přispívají k rozvoji morálních vlastností, smyslu pro fair-play, rozvíjejí volní vlastnosti nezbytné k překonávání překážek a potíží, přispívají k utváření kladného vztahu k pohybové činnosti jako přirozené součásti života. Vyučující se při hodnocení mohou zaměřit na následující kategorie:

  • Motivace a přístup k Tvindividuální nadšení, radost z pohybu, ochota přijímat fyzickou aktivitu jako nedílnou součást života, odvaha vystoupit z komfortní zóny.
  • Fyzická způsobilost — schopnost rozvíjet pohybové vzorce, schopnost realizovat pohyb různé intenzity a trvání, schopnost účastnit se široké škály fyzických aktivit.
  • Znalosti a porozumění — dovednost identifikovat a vyjádřit základní vlastnosti, které ovlivňují pohyb, schopnost pochopit zdravotní přínosy aktivního životního stylu, schopnost aplikovat vhodné bezpečnostní prvky spojené s fyzickou aktivitou v různých prostředích.
  • Zapojení do pohybových aktivit ve volném časepřebírání osobní odpovědnosti za vlastní fyzickou aktivitu, pravidelná pohybová aktivita ve volném čase, účast na řadě sportovních a fyzicky náročných činností, které jsou nedílnou součástí životního stylu žáka.
  • Sportovní chování — smysl pro fair-play, dodržování pravidel, týmový přístup, úcta k soupeři, ctění hesla „sláva vítězům, čest poraženým“.

Příklady slovního hodnocení Tv:

Silné stránky, pokrok a prostor pro další rozvoj:

V individuálních aktivitách dosahuješ nadprůměrných výkonů. Vyznačuješ se výdrží, pílí a silnou vůlí. V kolektivních aktivitách máš silně vyvinutý smysl pro fair play. Čestné chování a ctění pravidel převažuje nad herními dovednostmi, které jsi však mírně zlepšil. Prostřednictvím nácviku aktivit rozvíjejících koordinaci a rytmus se zlepší tvůj výkon v kolektivních sportech.

Silné stránky, pokrok a prostor pro další rozvoj:

Máš nadprůměrné herní myšlení, v herních dovednostech dokážeš předvídat situace, práci s míčem (dribling, chytání a házení) zvládáš výborně. Daří se ti ovládat své emoce, motivovat ostatní hráče. Rozvíjet se můžeš v individuálních aktivitách (např. vytrvalostní běh) a v posílení morálně-volních vlastností (např. ovládnutí se při prohře) a vystoupení z komfortní zóny (uběhnutí 1500 m, i když už nebudeš moci, protože věřím, že to dokážeš).

Silné stránky, pokrok a prostor pro další rozvoj:

Perfektně zvládáš rytmické, koordinační a rovnovážné aktivity. K tomu Ti pomáhá mj. i nadprůměrná flexibilita. Silové a rychlostní schopnosti — neboj se dle doporučení posílit své tělo. Dodržuj zásady zdravého cvičení (plynule dýchej, zpevni tělo, současně posiluj co největší počet svalových skupin, raději vyšší počet opakování s menší váhou…).

Dramatická výchova a doplňující vzdělávací obory

Vzhledem k tomu, že pro doplňující vzdělávací obory (dramatická výchova, etická výchova, filmová/audiovizuální výchova a taneční a pohybová výchova) není stanovena závazná úroveň výstupů, mají školy a vyučující v rámci svých ŠVP velký prostor pro stanovení vlastního obsahu a výstupů, které se pak promítají i do hodnocení. Proto zde uvádíme jen příklad, jak může být zpracována dramatická výchova. Obdobně mohou školy postupovat i v ostatních doplňujících vzdělávacích oborech.

Dramatická výchova — Dv

(Aktualizovaný text 17. 3. 2024: Charakteristiku předmětu a příklady hodnocení vytvořila BcA. Alžběta Rajchlová, učitelka v ZŠ Naše škola Praha a absolventka oboru Dramatická výchova na DAMU.)

Dramatická výchova v sobě spojuje základní složky – složku osobnostně sociálního rozvoje a složku uměleckou (dramatickou). Rozvíjí dovednosti verbální i neverbální komunikace, spolupráci, práci s emocemi, tvořivost. Vede k osvojování si hry v roli a dramatického jednání v situaci. Rozvíjí uvědomělé vnímání umění, porozumění dramatičnosti a divadlu. Dramatická výchova je psychosomatickým předmětem, který cílí na rozvoj těla i mysli, a který vede žáky k sebepoznání i poznávání světa a mezilidských vztahů. Také hodnocení v dramatické výchově má sledovat jak složku osobnostně sociálního rozvoje, tak složku uměleckou.

Vyučující se při hodnocení mohou zaměřovat na následující kritéria hodnocení:

  • v osobnostní složce – pozorné vnímání, schopnost naslouchat a jasně formulovat své myšlenky, práce s emocemi, tvořivost a obrazotvornost, vůle, postoje, zapojení, iniciativa, schopnost dodržovat pravidla a dokončit práci;
  • v sociální složce – schopnost spolupráce, dobré vztahy se spolužáky, respektování názorů ostatních členů, schopnost přizpůsobit se dynamice skupiny, návrhy efektivních řešení pro práci ve skupině, verbální a nonverbální komunikace, podávání zpětné vazby;
  • v dramatické složce – hra v roli, dramatické jednání, práce s jevištní postavou, tvorba jevištní situace, práce s fikcí, improvizace, rytmické cítění, smysl pro gradaci, schopnost výrazu pohybem, práce s dechem, správné tvoření hlasu, spolupráce v herních situacích, spolupráce při inscenačním procesu, prezentace, pozorné diváctví, základní povědomí o divadelním umění, o stavebních prvcích dramatu, o druzích a žánrech, zájem o divadlo.

Příklady slovního hodnocení Dv:

Silné stránky, pokrok a prostor pro další rozvoj:

Aktivně se zapojuješ do všech činností. Dokážeš spolupracovat s ostatními na tvorbě jevištní situace. Přinášíš zajímavá řešení a jasně formuluješ své myšlenky. Pokus se více naslouchat ostatním a být pozorným divákem při prezentacích druhých.

Silné stránky, pokrok a prostor pro další rozvoj:

Umíš vyjádřit své emoce hlasem i pohybem. Vstupuješ do rolí a dovedeš v nich jednat. Zaměř se víc na dodržování pravidel hry. Pokus se více respektovat prostor ostatních při společných pohybových aktivitách.

Silné stránky, pokrok a prostor pro další rozvoj:
Přesně pojmenováváš hlavní témata a konflikty v situacích a příbězích. Orientuješ se v základních divadelních druzích a dramatických žánrech. Umíš kriticky uvažovat o zhlédnutých ukázkách inscenací. Přeji ti, abys častěji našla odvahu formulovat své názory ve společných diskusích.

 

Další témata v kapitole:

7/ Hodnocení ve výchovných předmětech - úvodní strana

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info