Kapitola 5.1
Hodnocení chování na vysvědčení
ŽÁK VE VZTAHU K SOBĚ
jeho psychický vývoj a vyzrávání ve vztahu k sobě samému
ŽÁK VE VZTAHU K DRUHÝM
mapování jeho interpersonálního rozvoje, fungování v menší i širší sociální skupině a společnosti jako celku
ŽÁK PŘI UČENÍ
dokumentující rozvoj jeho učebních, pracovních a motivačních charakteristik
Indikátory pro hodnocení kategorie chování
Na vlastním vysvědčení jsou pojmenovány tři hodnocené kategorie společně s kritérii, která byla pro jejich hodnocení stanovena. Podrobnější indikátory (tj. pozorovatelné v projevech žáka) ke kritériím jsou popsány v příloze, kterou si zde můžete stáhnout, slouží jako podpůrný materiál pro učitele při průběžném i závěrečném hodnocení a zároveň pro pochopení hodnocení žákem.
Vyučující a žáci by měli s kritérii a indikátory pracovat v průběhu celého školního roku. Indikátory jsou vypracovány ve dvou úrovních:
- pro první stupeň ZŠ,
- pro druhý stupeň ZŠ.
Podrobně k indikátorům v kapitole 5.3 Kritéria a indikátory pro hodnocení chování žáka.
Základní zásada usnadňující formulaci výroků na vysvědčení by se dala prezentovat v této větě:
„Jak to, co jsem napsal/a, pomůže dítěti/rodiči k dalšímu rozvoji?“
Hodnocení chování na vysvědčení
Hodnocení provádí třídní učitel, a to s využitím podkladů poskytnutých ostatními učiteli, kteří žáka vyučují (zejména na druhém stupni). Interval, na jehož základě se hodnotí pozorované projevy chování, je vždy příslušné pololetí. Žák je vždy hodnocen vzhledem k jeho věku a jemu odpovídající předpokládané úrovni projevů chování.
V úvodní části učitel žáka osloví a stručně slovně, formou krátkého dopisu, pojmenuje jeho silné stránky, pokrok, případně oblasti pro zlepšení nebo další informace, které považuje za důležité pro žáka. Mohou zde zaznít různá ocenění žáků, vzpomínky na společné zážitky, projekty ap. Konkrétní hodnocení se pak provádí na grafické hodnoticí stupnici a prostřednictvím slovního hodnocení, které jsou vzájemně propojeny. Hodnocení se uskutečňuje na základě pozorovatelných a měřitelných kritérií, která jsou součástí vysvědčení. Dále mají učitelé k dispozici pomocnou tabulku s indikátory, jež jednotlivá kritéria dále konkretizují (příloha č. 1), v níž je také vizualizována vazba na klíčové kompetence RVP ZV. V příloze č. 2 nabízíme mapu těchto kompetencí rozepsanou modelem šablony vysvědčení.
Hodnocení pozorovaného chování může proběhnout dvěma způsoby (výběr šablony vysvědčení):
- kombinací hodnocení na stupnici a slovního hodnocení v prostoru sdělení.
V případě kombinovaného hodnocení by slovní hodnocení nemělo být opakováním textů hodnocených kritérií na škále, ale jejich doplněním, nebo větší konkretizací. Mělo by obsahovat doporučení pro žáka. - pouze slovním hodnocením.
Je nutné mít na zřeteli, že cílem vysvědčení není hodnotit vlastnosti žáka, tedy to, jaký je, ale pozorované chování a poskytnout formativní zpětnou vazbu, která ho dále posune. Vyučující tedy maximálně objektivně hodnotí to, co může vidět a posoudit: pozorovatelné a měřitelné projevy chování (například nenapíše „jsi pracovitý“, ale při tvé práci bylo vidět tvé zaujetí pro téma, nenechal ses rušit a práci jsi vždy dokončil v termínu.“).