Aktuálně
o hodnocení a Vysvědčení JINAK
-
Úprava vyhlášky č. 3/2015 Sb. - doplnění o Vysvědčení JINAK
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) připravilo novou úpravu vyhlášky č. 3/2015 Sb., která zahrnuje doplnění o tzv. vysvědčení JINAK. Po projednání v Legislativní radě vlády se očekává, že vyhláška vyjde během podzimu, pravděpodobně v říjnu. Účinnost novely je plánována od 1. ledna 2025. Jakmile vyhláška vstoupí v platnost, školy obdrží od MŠMT příslušné informace.
V srpnu tohoto roku také ministr školství podepsal novelu vyhlášky č. 48/2005 Sb., která nově zahrnuje §15 odst. 3:
„Za slovní hodnocení se považuje i hodnocení kriteriální, kdy je žák z chování a z jednotlivých vyučovacích předmětů hodnocen na základě posouzení míry naplnění předem stanovených kritérií. Konkrétní kritéria i vyjádření míry jejich naplnění stanoví ředitel školy v pravidlech hodnocení.“Školy budou rovněž informovány o této a dalších změnách obsažených v novele.
-
Aktuální informace k Vysvědčení JINAK: vydávání ve školním roce 2023/2024
Vážené paní ředitelky, ředitelé,
dne 30. 5. 2024 jste obdrželi informaci z MŠMT, že se nepodařilo připravit novelu vyhlášky č. 3/2015 S., o některých dokladech o vzdělání tak, jak bylo slíbeno.Osobně je mi velmi líto, že termín nebyl dodržen a jsem si vědoma komplikací, které to všem přináší s ohledem na úsilí, které jste dosud do změny vložili. MŠMT jsem žádala o vaši podporu, stejně tak opakovaně jsem argumentovala vůči změnám na schváleném formuláři, které byly učiněny.
Z dalších navazujících zpráv jsem obdržela informaci, že vyhláška na poradě vedení MŠMT prošla se dvěma připomínkami a MŠMT ji bude předkládat do mezirezortního připomínkového řízení a legislativní rady vlády. Věřím, že k 1.9. bude schválena.
Jana Kratochvílová,
vedoucí projektu Vysvědčení JINAK
Zde přinášíme úplné znění informací z MŠMT a změn v šabloně vysvědčení JINAK pro vyhlášku.
MŠMT vás informovalo, že současná schvalovaná varianta obsahuje určité změny oproti „projektové“ verzi vysvědčení JINAK. Jsou to zejména:
Nutnost potvrdit každý list vysvědčení
- Upozorňovala jsem jednak na náročnost tohoto opatření, jednak na prostor, který toto opatření na dalších listech vyžaduje. Na tomto požadavku MŠMT trvá.
Sebehodnocení formálně jako příloha, nikoli součást vysvědčení
- Pokud chceme rozvíjet respektujíc vztah s žáky, pak je třeba je do procesů hodnocení zapojit, a to i na vysvědčení. Ukazuje se, že pokud ukážeme, že hlas žáka na vysvědčení je důležitý, pak najde sebehodnocení své uplatnění i v běžné výuce. Vyučující pak pracují se sebehodnocením žáků systematičtěji, postupně se rozvíjí hodnotící jazyk a žáci se učí promýšlet další kroky v učení.
- Hodnocení není jednostranný proces a na komunikaci mezi vyučujícími a žáky je průběžné i závěrečné hodnocení založeno. Je to základní stavební kámen, z něhož jsme při koncepci vysvědčení JINAK vyšli. Je to inovativní prvek, který podporuje zodpovědnost žáků za své výsledky.
- Ve vyhlášce číslo 48/2001 Sb. je v §14 k hodnocení uvedeno: (2) Pravidla hodnocení žáků jsou součástí školního řádu12) a obsahují zejména: a) zásady a způsob hodnocení a sebehodnocení výsledků vzdělávání a chování žáků, včetně získávání podkladů pro hodnocení. Jestliže se se sebehodnocením počítá průběžně, pak by mu nemělo nic bránit i na vysvědčení.
- V 1.-3. ročníku by mělo do budoucna existovat jen slovní hodnocení. Vyučující nebudou moci používat známky jako vnější motivaci. Bez sebehodnocení nebude fungovat zrušení známek, neboť nebude podpořena vnitřní motivace a vnější motivace prostřednictvím známek nebude existovat. Chceme-li, aby zrušení známek uspělo, pak je nezbytné podpořit seberegulaci učení a to prostřednictvím sebehodnocení. Aby se stalo sebehodnocení součástí života škol, musí být chtěno i na vysvědčení.
- Použít sebehodnocení pouze jako přílohu, nikoliv součást vysvědčení pak považuji za chybné. Ukazuje to na nedůvěru v žáky i jejich vyučující.
Větší obecnost...
ale ta nemůže být z pohledu škol na škodu, protože umožňuje právě i využití „projektové“ podoby.
- Jedním z důvodů, proč si školy vybraly vysvědčení JINAK, je jeho strukturovanost, analytické a zároveň holistické hodnocení, možnost využít kombinovaného hodnocení a zapojit žáky na vysvědčení. Zobecnění může na jednu stranu podpořit další školy v jeho využití, ale může také způsobit bezradnost. Hodnotící škála, která je na vysvědčení JINAK, je výsledkem mnoha hodin diskusí a ověřování. Postupně je vyučujícími přenášena do každodenní výuky. Strukturu, kterou vyučující uvítali, i hodnotící škálu nabídneme vyučujícím v metodickém pokynu. K dispozici bude vyučujícím také i nadále metodický portál k vysvědčení JINAK. Za důležitý prvek, který na vysvědčení vyjadřuje vzdálenost žáka od cíle v hodnocených kritériích, považujeme vizuální znázornění pomocí šipek. Šipky představují cestu, podporující růstové nastavení mysli. Šipka naznačuje možnost dalšího rozvoje.
Vysvědčení JINAK bylo vytvářeno s cílem rozvoje hodnocení ve školách, zapojení všech aktérů, jichž se učení žáků týká do procesu. Je inovativní, jeho uživatelé jsou o pár kroků dále, udávají směr. Dovolme jim v takto pojaté inovaci pokračovat.
-
Příběhy škol
Zkušenost s Vysvědčením JINAK: prezentace škol
Základní škola a mateřská škola ANGEL v Praze 12,
Základní škola a Mateřská škola Střílky, příspěvková organizace,
Základní škola a mateřská škola, Ivančice - Řeznovice, okres Brno - venkov,
a Základní škola Olomouc, Gagarinova 19, příspěvková organizacepatří mezi školy, které pilotovaly experimentální vysvědčení, Vysvědčení JINAK ve vybraných třídách na své škole.
Jaká je jejich zkušenost? Jak se dařilo implementovat? A jak se dá dělat Vysvědčení JINAK?
Podívejte se na záznam prezentace na Youtube.Prezentace cesty školy na workshopu k představení Vysvědčení JINAK a k ukončení projektu "Vývoj a implementace pilotního designu školního vysvědčení: Inovace závěrečného hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení" dne 26. září 2023 v Brně na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity.
-
Pozvánka
14. května online konzultace pro školy, které chtějí psát Vysvědčení JINAK poprvé
Zaujala Vás prezentace vysvědčení a chcete změnit nejen vysvědčení na své škole? Podpoříme vás na společném setkání. Sdílení dobré praxe probíhá se spolupracujícími školami, které již Vysvědčení JINAK vyplňovaly. Prostor bude také pro další dotazy a Vaše připomínky.
Setkání se uskuteční dne 14. 5. 2024 od 15:00 do 16:30 hodin, přes platformu Zoom (registrujte se s předstihem).
Děkujeme za Vaši přízeň a těšíme se na setkání!
-
Dramatická výchova - inspirace pro praxi
Aktualizovali jsme matodiku pro dramatickou výchovu.
Děkujeme za zpracování BcA. Alžbětě Rajchlové, učitelce v ZŠ Naše škola Praha a absolventce oboru Dramatická výchova na DAMU — Dv, která zpracovala charakteristiku předmětu a příklady hodnocení pro Vysvědčení JINAK.
-
Zveřejňujeme odborný výstup projektu - souhrnnou výzkumnou zprávu
S ukončením projektu Vývoj a implementace pilotního designu školního vysvědčení: Inovace závěrečného hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení podpořeného Technologickou agenturou ČR (TL05000360) je dostupná studie o procesu tvorby designu a popisu vysvědčení s uvedením propojení formativního a sumativního hodnocení do praxe.
Tato souhrnná výzkumná zpráva obsahuje popis experimentálního vývoje vysvědčení a jeho implementace v praxi, metodický pokyn k práci s vysvědčením a zprávu o propojení formativního a sumativního hodnocení. Zpráva je dostupná na webových stránkách projektu.
-
Tisková zpráva k ukončení projektu
Nové školní vysvědčení
Základní školy mohou využít nové školní vysvědčení, které tři roky vyvíjel tým odborníků z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Inovované vysvědčení je založeno na kombinovaném hodnocení, kde vyučující hodnotí podle kritérií a doplňují je slovním hodnocením. Vyučující mohou uvést i známku, která ale již není stěžejním motivem. Do procesu hodnocení také nové vysvědčení zapojuje samotné žáky a zcela nově přistupuje i k hodnocení chování.
-
Jak vyplnit Vysvědčení JINAK v 1. pololetí 2024? Metodika k vyplnění Vysvědčení JINAK
Chcete psát Vysvědčení JINAK již v tomto pololetí šk.r. 2023/2024?
Připravili jsme pro Vás metodiku k vyplnění formuláře vysvědčení - dostupná ke stažení.Šablona vysvědčení je autorským dílem Masarykovy univerzity. Může být využita pro hodnocení na základní škole pouze jako celek. Šablona je aktuálně integrována do informačního systému Edookit a Edupage. Pokud máte jiný školní e-systém, který integrovanou šablonu vysvědčení JINAK nemá, napište nám přes kontaktní formulář, poskytneme Vám samostatnou šablonu ve wordu.
Další metodickou podporu nabízíme přímo vyučujícím. K formuláři je zpracována kompletní metodika na portálu Vysvědčení JINAK - METODIKA PRO VYUČUJÍCÍ. Zde jsou uvedeny informace o projektu, komplexní metodika k pojetí a vyplnění vysvědčení, inspirace z praxe i ukázky vysvědčení.
-
Záznam z konference - prezentace projektu a jeho výstupů
Záznam z workshopu, který proběhl 26. září 2023 na Pedagogické fakultě MU.
Podívejte se na video
Vysvědčení JINAK: Primárním účelem hodnocení je podporovat učení a rozvoj žáků- představení šablony Vysvědčení JINAK, projektu Vývoj a implementace pilotního designu školního vysvědčení: Inovace závěrečného hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení.
-
Chcete využívat vysvědčení JINAK pro své žáky?
Zaujala Vás prezentace vysvědčení a chcete změnit nejen vysvědčení na své škole?
Přijďte na ONLINE SETKÁNÍ pro zájemce o vysvědčení - 6. listopadu 2023 od 14:30 hodin.Představíme Vám metodiku a podklady k vysvědčení JINAK. Prostor bude ke sdílení zkušeností s našimi vyučujícími ze škol, které již vysvědčení vyplňovali. Těšíme se také na Vaše dotazy.
REGISTRACE NA ONLINE SETKÁNÍ 6. 11. 2023
Online setkání proběhne na platformě ZOOM.Chcete vysvědčení JINAK použít i ve své škole?
Budeme rádi, když nám dáte vědět (sběrný formulář) -
Nabízíme další vzdělávací kurzy k propojení formativního vzdělávání s Vysvědčením JINAK
Nově otevíráme další přihlašování na kurzy HODNOCENÍ JINAK.
Zajímáte se o formativní hodnocení? A o propojení formativního vzdělávání pro práci v průběhu celého školního roku?Nabízíme vám možnost krátkodobého i dlouhodobého vzdělávání.
Co vás čeká?
- Prakticky zaměřené workshopy rozvíjející dovednosti vyučujících v oblasti formativního hodnocení: výklad, diskuse, nácvik dovedností, práce s vybranými videozáznamy, ukázky z praxe.
- Postupný rozvoj vašich dovedností.
- Podpora sdílení získaných zkušeností ve své škole.
- Změna kultury učení, podpora motivace žáků k učení.
- Tým lektorů s dlouhodobou zkušeností v praxi.
Podívejte se na aktuální vzdělávací kurzy.
-
Aktualizovali jsme Přílohu č.1 k metodice Vysvědčení JINAK
Metodika propojuje oblast CHOVÁNÍ žáka ve škole ve vztahu k naplňování klíčových kompetencí RVP ZV.
Uvádíme pomocnou tabulku pro vyučující s indikátory chování žáka ve škole, jež jednotlivá kritéria dále konkretizují. Při hodnocení chování žáka zohledňuje učitel jeho věk a pokrok vzhledem k předchozímu hodnocenému období.Podívejte se na celou aktualizovanou Přílohu č. 1 metodiky.
-
Konference Vysvědčení JINAK - hodnocení jinak (26. 9. 2023)
Přijďte si poslechnout příběhy škol, které se na tuto cestu s Vysvědčením JINAK už vydaly.
Zveme Vás na prezentaci inovovaného vysvědčení pro základní školy v rámci projektu Vývoj a implementace pilotního designu školního vysvědčení: Inovace závěrečného hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení.
Oficiální prezentace inovovaného vysvědčení
26. 9. 2023 v čase 9:00-15:00 hodin
Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Poříčí 9, BrnoKonference se koná pod záštitou paní doc. PhDr. Mgr. Simony Koryčánkové, Ph.D., děkanky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity.
Kapacita omezena.
-
Vzdělávací kurzy k propojení formativního vzdělávání s Vysvědčením JINAK
Zajímáte se o formativní hodnocení? A o propojení formativního vzdělávání pro práci v průběhu celého školního roku?
Nabízíme vám možnost krátkodobého i dlouhodobého vzdělávání.
Co vás čeká?
- Prakticky zaměřené workshopy rozvíjející dovednosti vyučujících v oblasti formativního hodnocení: výklad, diskuse, nácvik dovedností, práce s vybranými videozáznamy, ukázky z praxe.
- Postupný rozvoj vašich dovedností.
- Podpora sdílení získaných zkušeností ve své škole.
- Změna kultury učení, podpora motivace žáků k učení.
- Tým lektorů s dlouhodobou zkušeností v praxi.
-
Chcete vysvědčení JINAK použít i ve své škole?
Zaujala Vás prezentace vysvědčení a chcete změnit nejen vysvědčení na své škole?
Chcete vysvědčení JINAK použít i ve své škole?
Budeme rádi, když nám dáte vědět. -
Systém hodnocení a sebehodnocení žáků - publikace dostupná
Zajímáte se o bližší informace, jak pochopit a uchopit hodnocení a sebehodnocení žáků? Inspirujte se v knize Jany Kratochvílové: Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: Zkušenosti z České republiky i Evropských škol - náhled ke stažení.
Kniha je výsledkem dlouhodobé výzkumné reflexe směřujícím k vytvoření komplexního systému hodnocení a sebehodnocení žáků v primárním vzdělávání a výsledkem dvouletého výzkumu, koncentrovaného na analýzu učitelova pojetí sumativního hodnocení a výsledků hodnocení žáků na konci školního roku v mezinárodním prostředí Evropské školy.
-
Náš příběh...
Naším projektem chceme nabídnout změnu. O tom, že to jde změnit, svědčí jednak snahy některých našich škol a vyučujících, kteří nejen k průběžnému, ale i závěrečnému hodnocení přistupují odlišným způsobem, jednak zkušenosti ze zahraničí, kde má vysvědčení kvalitativně odlišnou hodnotu. Vysvědčení vypovídá komplexněji o procesu učení i výsledcích žáka a jeho osobnosti.
-
Úprava vyhlášky č. 3/2015 Sb. - doplnění o Vysvědčení JINAK
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) připravilo novou úpravu vyhlášky č. 3/2015 Sb., která zahrnuje doplnění o tzv. vysvědčení JINAK. Po projednání v Legislativní radě vlády se očekává, že vyhláška vyjde během podzimu, pravděpodobně v říjnu. Účinnost novely je plánována od 1. ledna 2025. Jakmile vyhláška vstoupí v platnost, školy obdrží od MŠMT příslušné informace.
V srpnu tohoto roku také ministr školství podepsal novelu vyhlášky č. 48/2005 Sb., která nově zahrnuje §15 odst. 3:
„Za slovní hodnocení se považuje i hodnocení kriteriální, kdy je žák z chování a z jednotlivých vyučovacích předmětů hodnocen na základě posouzení míry naplnění předem stanovených kritérií. Konkrétní kritéria i vyjádření míry jejich naplnění stanoví ředitel školy v pravidlech hodnocení.“Školy budou rovněž informovány o této a dalších změnách obsažených v novele.
-
Aktuální informace k Vysvědčení JINAK: vydávání ve školním roce 2023/2024
Vážené paní ředitelky, ředitelé,
dne 30. 5. 2024 jste obdrželi informaci z MŠMT, že se nepodařilo připravit novelu vyhlášky č. 3/2015 S., o některých dokladech o vzdělání tak, jak bylo slíbeno.Osobně je mi velmi líto, že termín nebyl dodržen a jsem si vědoma komplikací, které to všem přináší s ohledem na úsilí, které jste dosud do změny vložili. MŠMT jsem žádala o vaši podporu, stejně tak opakovaně jsem argumentovala vůči změnám na schváleném formuláři, které byly učiněny.
Z dalších navazujících zpráv jsem obdržela informaci, že vyhláška na poradě vedení MŠMT prošla se dvěma připomínkami a MŠMT ji bude předkládat do mezirezortního připomínkového řízení a legislativní rady vlády. Věřím, že k 1.9. bude schválena.
Jana Kratochvílová,
vedoucí projektu Vysvědčení JINAK
Zde přinášíme úplné znění informací z MŠMT a změn v šabloně vysvědčení JINAK pro vyhlášku.
MŠMT vás informovalo, že současná schvalovaná varianta obsahuje určité změny oproti „projektové“ verzi vysvědčení JINAK. Jsou to zejména:
Nutnost potvrdit každý list vysvědčení
- Upozorňovala jsem jednak na náročnost tohoto opatření, jednak na prostor, který toto opatření na dalších listech vyžaduje. Na tomto požadavku MŠMT trvá.
Sebehodnocení formálně jako příloha, nikoli součást vysvědčení
- Pokud chceme rozvíjet respektujíc vztah s žáky, pak je třeba je do procesů hodnocení zapojit, a to i na vysvědčení. Ukazuje se, že pokud ukážeme, že hlas žáka na vysvědčení je důležitý, pak najde sebehodnocení své uplatnění i v běžné výuce. Vyučující pak pracují se sebehodnocením žáků systematičtěji, postupně se rozvíjí hodnotící jazyk a žáci se učí promýšlet další kroky v učení.
- Hodnocení není jednostranný proces a na komunikaci mezi vyučujícími a žáky je průběžné i závěrečné hodnocení založeno. Je to základní stavební kámen, z něhož jsme při koncepci vysvědčení JINAK vyšli. Je to inovativní prvek, který podporuje zodpovědnost žáků za své výsledky.
- Ve vyhlášce číslo 48/2001 Sb. je v §14 k hodnocení uvedeno: (2) Pravidla hodnocení žáků jsou součástí školního řádu12) a obsahují zejména: a) zásady a způsob hodnocení a sebehodnocení výsledků vzdělávání a chování žáků, včetně získávání podkladů pro hodnocení. Jestliže se se sebehodnocením počítá průběžně, pak by mu nemělo nic bránit i na vysvědčení.
- V 1.-3. ročníku by mělo do budoucna existovat jen slovní hodnocení. Vyučující nebudou moci používat známky jako vnější motivaci. Bez sebehodnocení nebude fungovat zrušení známek, neboť nebude podpořena vnitřní motivace a vnější motivace prostřednictvím známek nebude existovat. Chceme-li, aby zrušení známek uspělo, pak je nezbytné podpořit seberegulaci učení a to prostřednictvím sebehodnocení. Aby se stalo sebehodnocení součástí života škol, musí být chtěno i na vysvědčení.
- Použít sebehodnocení pouze jako přílohu, nikoliv součást vysvědčení pak považuji za chybné. Ukazuje to na nedůvěru v žáky i jejich vyučující.
Větší obecnost...
ale ta nemůže být z pohledu škol na škodu, protože umožňuje právě i využití „projektové“ podoby.
- Jedním z důvodů, proč si školy vybraly vysvědčení JINAK, je jeho strukturovanost, analytické a zároveň holistické hodnocení, možnost využít kombinovaného hodnocení a zapojit žáky na vysvědčení. Zobecnění může na jednu stranu podpořit další školy v jeho využití, ale může také způsobit bezradnost. Hodnotící škála, která je na vysvědčení JINAK, je výsledkem mnoha hodin diskusí a ověřování. Postupně je vyučujícími přenášena do každodenní výuky. Strukturu, kterou vyučující uvítali, i hodnotící škálu nabídneme vyučujícím v metodickém pokynu. K dispozici bude vyučujícím také i nadále metodický portál k vysvědčení JINAK. Za důležitý prvek, který na vysvědčení vyjadřuje vzdálenost žáka od cíle v hodnocených kritériích, považujeme vizuální znázornění pomocí šipek. Šipky představují cestu, podporující růstové nastavení mysli. Šipka naznačuje možnost dalšího rozvoje.
Vysvědčení JINAK bylo vytvářeno s cílem rozvoje hodnocení ve školách, zapojení všech aktérů, jichž se učení žáků týká do procesu. Je inovativní, jeho uživatelé jsou o pár kroků dále, udávají směr. Dovolme jim v takto pojaté inovaci pokračovat.
-
Příběhy škol
Zkušenost s Vysvědčením JINAK: prezentace škol
Základní škola a mateřská škola ANGEL v Praze 12,
Základní škola a Mateřská škola Střílky, příspěvková organizace,
Základní škola a mateřská škola, Ivančice - Řeznovice, okres Brno - venkov,
a Základní škola Olomouc, Gagarinova 19, příspěvková organizacepatří mezi školy, které pilotovaly experimentální vysvědčení, Vysvědčení JINAK ve vybraných třídách na své škole.
Jaká je jejich zkušenost? Jak se dařilo implementovat? A jak se dá dělat Vysvědčení JINAK?
Podívejte se na záznam prezentace na Youtube.Prezentace cesty školy na workshopu k představení Vysvědčení JINAK a k ukončení projektu "Vývoj a implementace pilotního designu školního vysvědčení: Inovace závěrečného hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení" dne 26. září 2023 v Brně na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity.
-
Pozvánka
14. května online konzultace pro školy, které chtějí psát Vysvědčení JINAK poprvé
Zaujala Vás prezentace vysvědčení a chcete změnit nejen vysvědčení na své škole? Podpoříme vás na společném setkání. Sdílení dobré praxe probíhá se spolupracujícími školami, které již Vysvědčení JINAK vyplňovaly. Prostor bude také pro další dotazy a Vaše připomínky.
Setkání se uskuteční dne 14. 5. 2024 od 15:00 do 16:30 hodin, přes platformu Zoom (registrujte se s předstihem).
Děkujeme za Vaši přízeň a těšíme se na setkání!
-
Dramatická výchova - inspirace pro praxi
Aktualizovali jsme matodiku pro dramatickou výchovu.
Děkujeme za zpracování BcA. Alžbětě Rajchlové, učitelce v ZŠ Naše škola Praha a absolventce oboru Dramatická výchova na DAMU — Dv, která zpracovala charakteristiku předmětu a příklady hodnocení pro Vysvědčení JINAK.
-
Zveřejňujeme odborný výstup projektu - souhrnnou výzkumnou zprávu
S ukončením projektu Vývoj a implementace pilotního designu školního vysvědčení: Inovace závěrečného hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení podpořeného Technologickou agenturou ČR (TL05000360) je dostupná studie o procesu tvorby designu a popisu vysvědčení s uvedením propojení formativního a sumativního hodnocení do praxe.
Tato souhrnná výzkumná zpráva obsahuje popis experimentálního vývoje vysvědčení a jeho implementace v praxi, metodický pokyn k práci s vysvědčením a zprávu o propojení formativního a sumativního hodnocení. Zpráva je dostupná na webových stránkách projektu.
-
Tisková zpráva k ukončení projektu
Nové školní vysvědčení
Základní školy mohou využít nové školní vysvědčení, které tři roky vyvíjel tým odborníků z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Inovované vysvědčení je založeno na kombinovaném hodnocení, kde vyučující hodnotí podle kritérií a doplňují je slovním hodnocením. Vyučující mohou uvést i známku, která ale již není stěžejním motivem. Do procesu hodnocení také nové vysvědčení zapojuje samotné žáky a zcela nově přistupuje i k hodnocení chování.
-
Jak vyplnit Vysvědčení JINAK v 1. pololetí 2024? Metodika k vyplnění Vysvědčení JINAK
Chcete psát Vysvědčení JINAK již v tomto pololetí šk.r. 2023/2024?
Připravili jsme pro Vás metodiku k vyplnění formuláře vysvědčení - dostupná ke stažení.Šablona vysvědčení je autorským dílem Masarykovy univerzity. Může být využita pro hodnocení na základní škole pouze jako celek. Šablona je aktuálně integrována do informačního systému Edookit a Edupage. Pokud máte jiný školní e-systém, který integrovanou šablonu vysvědčení JINAK nemá, napište nám přes kontaktní formulář, poskytneme Vám samostatnou šablonu ve wordu.
Další metodickou podporu nabízíme přímo vyučujícím. K formuláři je zpracována kompletní metodika na portálu Vysvědčení JINAK - METODIKA PRO VYUČUJÍCÍ. Zde jsou uvedeny informace o projektu, komplexní metodika k pojetí a vyplnění vysvědčení, inspirace z praxe i ukázky vysvědčení.
-
Záznam z konference - prezentace projektu a jeho výstupů
Záznam z workshopu, který proběhl 26. září 2023 na Pedagogické fakultě MU.
Podívejte se na video
Vysvědčení JINAK: Primárním účelem hodnocení je podporovat učení a rozvoj žáků- představení šablony Vysvědčení JINAK, projektu Vývoj a implementace pilotního designu školního vysvědčení: Inovace závěrečného hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení.
-
Chcete využívat vysvědčení JINAK pro své žáky?
Zaujala Vás prezentace vysvědčení a chcete změnit nejen vysvědčení na své škole?
Přijďte na ONLINE SETKÁNÍ pro zájemce o vysvědčení - 6. listopadu 2023 od 14:30 hodin.Představíme Vám metodiku a podklady k vysvědčení JINAK. Prostor bude ke sdílení zkušeností s našimi vyučujícími ze škol, které již vysvědčení vyplňovali. Těšíme se také na Vaše dotazy.
REGISTRACE NA ONLINE SETKÁNÍ 6. 11. 2023
Online setkání proběhne na platformě ZOOM.Chcete vysvědčení JINAK použít i ve své škole?
Budeme rádi, když nám dáte vědět (sběrný formulář) -
Nabízíme další vzdělávací kurzy k propojení formativního vzdělávání s Vysvědčením JINAK
Nově otevíráme další přihlašování na kurzy HODNOCENÍ JINAK.
Zajímáte se o formativní hodnocení? A o propojení formativního vzdělávání pro práci v průběhu celého školního roku?Nabízíme vám možnost krátkodobého i dlouhodobého vzdělávání.
Co vás čeká?
- Prakticky zaměřené workshopy rozvíjející dovednosti vyučujících v oblasti formativního hodnocení: výklad, diskuse, nácvik dovedností, práce s vybranými videozáznamy, ukázky z praxe.
- Postupný rozvoj vašich dovedností.
- Podpora sdílení získaných zkušeností ve své škole.
- Změna kultury učení, podpora motivace žáků k učení.
- Tým lektorů s dlouhodobou zkušeností v praxi.
Podívejte se na aktuální vzdělávací kurzy.
-
Aktualizovali jsme Přílohu č.1 k metodice Vysvědčení JINAK
Metodika propojuje oblast CHOVÁNÍ žáka ve škole ve vztahu k naplňování klíčových kompetencí RVP ZV.
Uvádíme pomocnou tabulku pro vyučující s indikátory chování žáka ve škole, jež jednotlivá kritéria dále konkretizují. Při hodnocení chování žáka zohledňuje učitel jeho věk a pokrok vzhledem k předchozímu hodnocenému období.Podívejte se na celou aktualizovanou Přílohu č. 1 metodiky.
-
Konference Vysvědčení JINAK - hodnocení jinak (26. 9. 2023)
Přijďte si poslechnout příběhy škol, které se na tuto cestu s Vysvědčením JINAK už vydaly.
Zveme Vás na prezentaci inovovaného vysvědčení pro základní školy v rámci projektu Vývoj a implementace pilotního designu školního vysvědčení: Inovace závěrečného hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení.
Oficiální prezentace inovovaného vysvědčení
26. 9. 2023 v čase 9:00-15:00 hodin
Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Poříčí 9, BrnoKonference se koná pod záštitou paní doc. PhDr. Mgr. Simony Koryčánkové, Ph.D., děkanky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity.
Kapacita omezena.
-
Vzdělávací kurzy k propojení formativního vzdělávání s Vysvědčením JINAK
Zajímáte se o formativní hodnocení? A o propojení formativního vzdělávání pro práci v průběhu celého školního roku?
Nabízíme vám možnost krátkodobého i dlouhodobého vzdělávání.
Co vás čeká?
- Prakticky zaměřené workshopy rozvíjející dovednosti vyučujících v oblasti formativního hodnocení: výklad, diskuse, nácvik dovedností, práce s vybranými videozáznamy, ukázky z praxe.
- Postupný rozvoj vašich dovedností.
- Podpora sdílení získaných zkušeností ve své škole.
- Změna kultury učení, podpora motivace žáků k učení.
- Tým lektorů s dlouhodobou zkušeností v praxi.
-
Chcete vysvědčení JINAK použít i ve své škole?
Zaujala Vás prezentace vysvědčení a chcete změnit nejen vysvědčení na své škole?
Chcete vysvědčení JINAK použít i ve své škole?
Budeme rádi, když nám dáte vědět. -
Systém hodnocení a sebehodnocení žáků - publikace dostupná
Zajímáte se o bližší informace, jak pochopit a uchopit hodnocení a sebehodnocení žáků? Inspirujte se v knize Jany Kratochvílové: Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: Zkušenosti z České republiky i Evropských škol - náhled ke stažení.
Kniha je výsledkem dlouhodobé výzkumné reflexe směřujícím k vytvoření komplexního systému hodnocení a sebehodnocení žáků v primárním vzdělávání a výsledkem dvouletého výzkumu, koncentrovaného na analýzu učitelova pojetí sumativního hodnocení a výsledků hodnocení žáků na konci školního roku v mezinárodním prostředí Evropské školy.
-
Náš příběh...
Naším projektem chceme nabídnout změnu. O tom, že to jde změnit, svědčí jednak snahy některých našich škol a vyučujících, kteří nejen k průběžnému, ale i závěrečnému hodnocení přistupují odlišným způsobem, jednak zkušenosti ze zahraničí, kde má vysvědčení kvalitativně odlišnou hodnotu. Vysvědčení vypovídá komplexněji o procesu učení i výsledcích žáka a jeho osobnosti.