Kapitola 6.1

Přehled vzdělávacích oblastí

V rámci hodnocení teoretických předmětů pracujeme s níže uvedenými vzdělávacími oblastmi. V jejich rámci uvádíme vzdělávací obor, nebo obory, kterými jsou oblasti tvořeny, a to v terminologii RVP ZV.

U každého vzdělávacího oboru jsou uvedeny tematické oblasti, které jsou buď totožné s RVP ZV (vzdělávací obor Český jazyk, Další cizí jazyk, Matematika a její aplikace, Informatika), nebo vycházejí z charakteristiky vzdělávací oblasti (u oborů ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda, Člověk a jeho svět). Tematické oblasti jsou reprezentovány jedním až dvěma výstupy, které jsou zobecněním očekávaných výstupů. Zobecněním eliminujeme množství očekávaných výstupů, které nelze všechny na vysvědčení zaznamenat.

V praxi to znamená, že vyučující tyto obecné výstupy ve výuce konkretizují, přibližují je žákům jako cílové kategorie a průběžně ve výuce s nimi pracují. Žákům k nim poskytují průběžnou zpětnou vazbu, takže obsahu zobecněných výstupů žáci na vysvědčení rozumějí.

Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace

Ukázka vyplněného vysvědčení (1. stupeň)

Český jazyk (vzdělávací obor)

1. stupeň

  • Jazyková výchova (tematická oblast)
    • Používá probíraná pravidla pravopisu. (zobecněná forma očekávaného výstupu)
  • Literární výchova
    • Čte s porozuměním.
    • Pracuje s literárním textem a orientuje se v základních literárních pojmech.
  • Komunikační a slohová výchova
    • Vyjadřuje a zaznamenává své myšlenky.

2. stupeň

  • Jazyková výchova (tematická oblast)
    • Používá probíraná gramatická pravidla a slovní zásobu. (zobecněná forma očekávaného výstupu)
  • Literární výchova
    • Pracuje s textem.
    • Orientuje se v základních literárních pojmech a žánrech.
  • Komunikační a slohová výchova
    • Vytváří texty v různých slohových útvarech.
    • Účelně komunikuje.
Ukázka vyplněného vysvědčení (2. stupeň)

Anglický jazyk, Druhý cizí jazyk

1. stupeň

  • Mluvení
    • Ústně reaguje v daných situacích.
  • Psaní
    • Vyjadřuje se písemně.
  • Čtení s porozuměním
    • Čte s porozuměním.
  • Poslech s porozuměním
    • Poslouchá s porozuměním.

2. stupeň

  • Mluvení
    • Ústně reaguje v daných situacích.
  • Psaní
    • Vyjadřuje se písemně.
  • Čtení s porozuměním
    • Pracuje s informacemi z textů.
  • Poslech s porozuměním
    • Využívá informace získané poslechem.

Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace

Ukázka vyplněného vysvědčení (1. stupeň)

Matematika (vzdělávací obor)

1. stupeň

  • Číslo a proměnná (tematická oblast)
    • Počítá v daném oboru čísel.
  • Nestandardní aplikační úlohy a problémy
    • Řeší rozmanité typy úloh.
  • Geometrie v rovině a prostoru
    • Rozeznává a znázorňuje rovinné útvary a jednoduchá tělesa.
  • Závislost, vztahy a práce s daty
    • S porozuměním pracuje s tabulkami, schématy a řadami čísel.

2. stupeň

  • Číslo a proměnná (tematická oblast)
    • Provádí operace s čísly a proměnnými.
  • Závislost, vztahy a práce s daty
    • Vyjadřuje vztahy a závislosti při práci s daty.
  • Geometrie v rovině a prostoru
    • Orientuje se v základních geometrických útvarech a jejich vlastnostech.
    • Využívá znalosti v konstrukčních a početních úlohách.
  • Nestandardní aplikační úlohy a problémy
    • Řeší nestandardní úlohy.

Vzdělávací oblast Informatika

Ukázka vyplněného vysvědčení (1. stupeň)

Informatika (vzdělávací obor)

1. stupeň

  • Data, informace a modelování (tematická oblast)
    • Zpracovává data a získává z nich informace, pracuje s datovými modely. (zobecněná forma očekávaného výstupu)
  • Algoritmizace a programování
    • Řeší problémy, rozkládá je na části, sestavuje algoritmy a programuje.
  • Informační systémy
    • Orientuje se v informačních systémech a zaznamenává v nich data.
  • Digitální technologie
    • Bezpečně využívá digitální technologie.

2. stupeň

  • Data, informace a modelování (tematická oblast)
    • Zpracovává data a získává z nich informace, pracuje s datovými modely.
  • Algoritmizace a programování
    • Uplatňuje algoritmické myšlení a programuje.
  • Informační systémy
    • Orientuje se v informačních systémech a vytváří návrhy pro evidenci dat.
  • Digitální technologie
    • Bezpečně využívá digitální technologie a jejich propojení.

Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět

Prvouka, Vlastivěda, Přírodověda (vzdělávací obor)

1. stupeň

  • Fakta, pojmy, definice, zákonitosti (tematická oblast)
    • Vysvětluje základní pojmy. (zobecněná forma očekávaného výstupu)
  • Poznatky a výsledky zkoumání
    • Na příkladech vysvětluje vztahy mezi pojmy.
  • Přenositelnost znalostí do praktických situací
    • Propojuje znalosti se situacemi z běžného života.

Vzdělávací oblast Člověk a společnost

Ukázka vyplněného vysvědčení (2. stupeň)

Dějepis, Občanská výchova (vzdělávací obor)

2. stupeň

  • Fakta, pojmy, definice, zákonitosti (tematická oblast)
    • Vysvětlí děje, skutky a jevy ovlivňující vývoj společnosti. (zobecněná forma očekávaného výstupu)
  • Poznatky a výsledky zkoumání
    • Interpretuje poznatky z různých zdrojů, uvádí je do souvislostí a argumentuje.
  • Přenositelnost znalostí do praktických situací
    • Uplatňuje znalosti při řešení praktických úkolů.
  • Aktuální společenské problémy
    • Kriticky hodnotí aktuální společenské dění a problémy.

Vzdělávací oblast Člověk a příroda

Ukázka vyplněného vysvědčení (2. stupeň)

Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis (vzdělávací obory/předměty)

2. stupeň

  • Fakta, pojmy, definice, zákonitosti (tematická oblast)
    • Vysvětlí pojmy, fakta, definice a zákonitosti. (zobecněná forma očekávaného výstupu)
  • Zkoumání faktů a provádění experimentů
    • Získává informace a data z experimentů a externích zdrojů.
  • Poznatky a výsledky zkoumání
    • Kriticky interpretuje informace z různých zdrojů a výsledky zkoumání.
  • Přenositelnost znalostí do praktických situací
    • Uplatňuje znalosti při řešení praktických úkolů.

Rozepsané výstupy na vysvědčení s odkazy na RVPZV nabízíme také v PDF ke stažení:

Další témata v kapitole:

6.2 Hodnocení průběhu a výsledku vzdělávání 6.3 Stupnice hodnocení v teoretických předmětech 6/ Metodika hodnocení v teoretických předmětech - úvodní strana

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info