Kapitola 6.1
Přehled vzdělávacích oblastí
V rámci hodnocení teoretických předmětů pracujeme s níže uvedenými vzdělávacími oblastmi. V jejich rámci uvádíme vzdělávací obor, nebo obory, kterými jsou oblasti tvořeny, a to v terminologii RVP ZV.
U každého vzdělávacího oboru jsou uvedeny tematické oblasti, které jsou buď totožné s RVP ZV (vzdělávací obor Český jazyk, Další cizí jazyk, Matematika a její aplikace, Informatika), nebo vycházejí z charakteristiky vzdělávací oblasti (u oborů ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda, Člověk a jeho svět). Tematické oblasti jsou reprezentovány jedním až dvěma výstupy, které jsou zobecněním očekávaných výstupů. Zobecněním eliminujeme množství očekávaných výstupů, které nelze všechny na vysvědčení zaznamenat.
V praxi to znamená, že vyučující tyto obecné výstupy ve výuce konkretizují, přibližují je žákům jako cílové kategorie a průběžně ve výuce s nimi pracují. Žákům k nim poskytují průběžnou zpětnou vazbu, takže obsahu zobecněných výstupů žáci na vysvědčení rozumějí.
Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace
Český jazyk (vzdělávací obor)
1. stupeň
- Jazyková výchova (tematická oblast)
- Používá probíraná pravidla pravopisu. (zobecněná forma očekávaného výstupu)
- Literární výchova
- Čte s porozuměním.
- Pracuje s literárním textem a orientuje se v základních literárních pojmech.
- Komunikační a slohová výchova
- Vyjadřuje a zaznamenává své myšlenky.
2. stupeň
- Jazyková výchova (tematická oblast)
- Používá probíraná gramatická pravidla a slovní zásobu. (zobecněná forma očekávaného výstupu)
- Literární výchova
- Pracuje s textem.
- Orientuje se v základních literárních pojmech a žánrech.
- Komunikační a slohová výchova
- Vytváří texty v různých slohových útvarech.
- Účelně komunikuje.
Anglický jazyk, Druhý cizí jazyk
1. stupeň
- Mluvení
- Ústně reaguje v daných situacích.
- Psaní
- Vyjadřuje se písemně.
- Čtení s porozuměním
- Čte s porozuměním.
- Poslech s porozuměním
- Poslouchá s porozuměním.
2. stupeň
- Mluvení
- Ústně reaguje v daných situacích.
- Psaní
- Vyjadřuje se písemně.
- Čtení s porozuměním
- Pracuje s informacemi z textů.
- Poslech s porozuměním
- Využívá informace získané poslechem.
Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace
Matematika (vzdělávací obor)
1. stupeň
- Číslo a proměnná (tematická oblast)
- Počítá v daném oboru čísel.
- Nestandardní aplikační úlohy a problémy
- Řeší rozmanité typy úloh.
- Geometrie v rovině a prostoru
- Rozeznává a znázorňuje rovinné útvary a jednoduchá tělesa.
- Závislost, vztahy a práce s daty
- S porozuměním pracuje s tabulkami, schématy a řadami čísel.
2. stupeň
- Číslo a proměnná (tematická oblast)
- Provádí operace s čísly a proměnnými.
- Závislost, vztahy a práce s daty
- Vyjadřuje vztahy a závislosti při práci s daty.
- Geometrie v rovině a prostoru
- Orientuje se v základních geometrických útvarech a jejich vlastnostech.
- Využívá znalosti v konstrukčních a početních úlohách.
- Nestandardní aplikační úlohy a problémy
- Řeší nestandardní úlohy.
Vzdělávací oblast Informatika
Informatika (vzdělávací obor)
1. stupeň
- Data, informace a modelování (tematická oblast)
- Zpracovává data a získává z nich informace, pracuje s datovými modely. (zobecněná forma očekávaného výstupu)
- Algoritmizace a programování
- Řeší problémy, rozkládá je na části, sestavuje algoritmy a programuje.
- Informační systémy
- Orientuje se v informačních systémech a zaznamenává v nich data.
- Digitální technologie
- Bezpečně využívá digitální technologie.
- Bezpečně využívá digitální technologie.
2. stupeň
- Data, informace a modelování (tematická oblast)
- Zpracovává data a získává z nich informace, pracuje s datovými modely.
- Algoritmizace a programování
- Uplatňuje algoritmické myšlení a programuje.
- Informační systémy
- Orientuje se v informačních systémech a vytváří návrhy pro evidenci dat.
- Digitální technologie
- Bezpečně využívá digitální technologie a jejich propojení.
Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět
Prvouka, Vlastivěda, Přírodověda (vzdělávací obor)
1. stupeň
- Fakta, pojmy, definice, zákonitosti (tematická oblast)
- Vysvětluje základní pojmy. (zobecněná forma očekávaného výstupu)
- Poznatky a výsledky zkoumání
- Na příkladech vysvětluje vztahy mezi pojmy.
- Přenositelnost znalostí do praktických situací
- Propojuje znalosti se situacemi z běžného života.
Vzdělávací oblast Člověk a společnost
Dějepis, Občanská výchova (vzdělávací obor)
2. stupeň
- Fakta, pojmy, definice, zákonitosti (tematická oblast)
- Vysvětlí děje, skutky a jevy ovlivňující vývoj společnosti. (zobecněná forma očekávaného výstupu)
- Poznatky a výsledky zkoumání
- Interpretuje poznatky z různých zdrojů, uvádí je do souvislostí a argumentuje.
- Přenositelnost znalostí do praktických situací
- Uplatňuje znalosti při řešení praktických úkolů.
- Aktuální společenské problémy
-
Kriticky hodnotí aktuální společenské dění a problémy.
-
Vzdělávací oblast Člověk a příroda
Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis (vzdělávací obory/předměty)
2. stupeň
- Fakta, pojmy, definice, zákonitosti (tematická oblast)
- Vysvětlí pojmy, fakta, definice a zákonitosti. (zobecněná forma očekávaného výstupu)
- Zkoumání faktů a provádění experimentů
- Získává informace a data z experimentů a externích zdrojů.
- Poznatky a výsledky zkoumání
- Kriticky interpretuje informace z různých zdrojů a výsledky zkoumání.
- Přenositelnost znalostí do praktických situací
- Uplatňuje znalosti při řešení praktických úkolů.
Rozepsané výstupy na vysvědčení s odkazy na RVPZV nabízíme také v PDF ke stažení: